Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2010. május 6., csütörtök

Érdemes e gyökérkezelni egy bölcsességfogat?

"Érdemes lehet gyökérkezeltetni a bölcsességfogat? Milyen szövődményei lehetnek egy gyökérkezelésnek? Maximum meddig őrizhető meg egy gyökérkezelt fog"

Ha egy jól funkcionáló, értékesnek tartott fogról van szó, mely a rágósíkban van és van az ellenkező oldalon párja, megfelelően hozzá lehet férni ahhoz, hogy korrektül el lehessen látni, és a páciens is szeretné a gyökérkezelést, akkor meg lehet próbálni. A bölcsességfogak gyökérzetének nagyon nagy arányban vannak olyan anatómiai eltérései, amelyek megnehezítik vagy lehetetlenné teszik a gyökérkezelést, ezért ezt a bölcsességfogak gyökérkezelésébe csak akkor vágnak bele az orvosok, ha nagyon fontos fogról van szó – pl utolsó pillérfog egy hídpótlás megtartásához és a kivehető fogpótlás elkerülése miatt az orvos megpróbálja megmenteni a 8-ast. Az, hogy a röntgenen nem látszik a gyökér görbének, sajnos még nem jelenti azt, hogy belül a gyökércsatornák is egyszerűen feltárhatóak. Szövődmény: nem sikerül a csatornákat teljesen feltárni, bacik maradnak bent, gócos gyulladás alakul ki a gyökércsúcson és ki kell húzni. A ráfordított idő, energia és pénz nincs túl jó arányban a sikerességet tekintve egy bölcsességfog esetén, ezért nem szokták a fogorvosok mindenáron javasolni a megmentését. Én is fogmegmentő párti vagyok, de csináltam még kezdő koromban olyat, hogy egy bölcsességfogat hónapokig gyógyszereztem, mert már gócos volt, majd végül ki kellett húzni, mert egyszerűen nem volt hajlandó gyógyulni, valamilyen olyan rejtett csatornája volt amit képtelen voltam feltárni. Igaz olyan is volt, hogy sikerült megmenteni és azóta is köszöni szépen jól van a fog. Ha az én fogam lenne én is biztos meg szeretném menteni, és vállalnám a kockázatot, hogy esetleg nem sikerül, de tudni kell hogy ez többszöri üléssel jár a fogorvosnál ráadásul nem kevés pénzbe kerül. Ezt csak Ön tudja mérlegelni, hogy bevállalja e vagy sem.

Megőrizhetőség: csak egy átlagadatot találtam, a gyökérkezelt fogak 25%-a 3 éven belül elvesztésre kerül – azaz nem sikeres. Ez régi adat, azóta van lézer, meg gyökércsatorna bemérő, tehát szerintem a számok jobbak, de nincs statisztikám. A bölcsességfog biztos hogy rontja mint javítja a statisztikát a nehéz feltárhatósága miatt. A legöregebbi gyökérkezelt fog amiről tudok, az 42 éve van a szájban és semmi baja. Ez azért ritka…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése