Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2010. május 7., péntek

Sebgyógyulás foghúzás után antibiotikummal vagy anélkül

"Olyan kérdésem lenne Önhöz, hogy a mai nap sajnos ki kellett húzni a fogamat mivel letört és nem volt más választás. Az orvos azt tanácsolta hogy ne öblögessem. Az lenne a kérdésem, hogy ha pl eszek és bemegy véletlenül egy étel darab a helyére akkor azt hogyan szedjem ki onnan ha nem öblögethetek? Azt is javasolta a doktor, hogy szedjek antibiotikumot, de én nem igazán szeretnék, mert nem nagyon szoktam gyógyszert bevenni még ha nagyon fáj akkor se. Szeretném ha a szervezetem leküzdené és meggyógyítana. Ha nem szedem abból milyen baj alakulhat ki?"

Én ist azt tanácsolom, hogy ne öblögesse a sebet. A foghúzás után a sebben egy kis vérdugó kell kialakuljon, ebből lesz majd később a csont. Ha ezt öblögetéssel eltávolítja a foghely befertőződhet, ami sajnos elég kellemetlen és további kezelést igényel.

Foghúzás után érdemes az ellentétes oldalon enni, másnaptól a foghúzás mellett levő fogakat finoman már fogkefével meg lehet mosni. Ez és a nyál mosó funkciója elegendő szokott lenni a felszínesen megtapadó ételmaradék eltávolítására. Épp a kialakuló vérdugó miatt nem kell attól félni, hogy mélyen majd ételmaradék tömi el az üreget.

Amennyiben fogorvosa antibiotikumot írt fel az Ön számára annak nyomós oka van. Hogy ezt elhagyhatja e vagy sem én sajnos nem tudom megválaszolni, hiszen nem ismerem Ön esetét részletesen. Rutinszerűen nem ad a fogorvos antibiotikumot foghúzás után, csak abban az esetben, ha úgy véli, a szervezet immunképessége nem lesz elegendő az ott kialakult gyulladás leküzdésére és plusz támogatásra van szükség. Ezzel a komoly fájdalom és a gyulladásos szövödmények elkerülése a célja.

Ha Ön úgy érzi, gyógyulása antibiotikum nélkül is megfelelő, ez természetesen lehetséges és nagyon jó ha így van. Az antibiotikum mindamellett, hogy segít, komoly megterhelés a szervezetre, így ha nem muszáj az ember nem szívesen szedi be, ez érthető. Ezt a lehetőséget azonban mindenképp beszélje meg a fogorvossal, ne kísérletezzen! Az orvos mindig mérlegeli az esetleges gyógyszer mellékhatások és a szóba jöhető szövődmények arányát és ezek figyelembevételével dönt egy gyógyszer alkalmazása mellett.

"Kedves Doktornő!
Köszönöm gyors válaszát!
Sajnos az én kezelőorvosom csak hétfőn lesz elérhető, ezért gondoltam az Ön segítségére.
Már csak az lenne a kérdésem, hogy ha nem szedem be az antibiotikumot és esetleg kialakul valami ez okból, akkor annak milyen tünetei lehetnek? A duzzanat már 1 nap után felére csökkent és a fájdalom is jelentősen csökkent. Lehetséges hogy ezek után rosszabbodik a helyzet? Tehát azt szeretném tudni, hogy ha esetleg elfertőződött akkor javulna e ilyen formában a seb. Van e valamilyen egyértelmű tünet ha el lenne fertőződve?"

Azóta valószínűleg kérdései már tárgytalanok, de a fertőződésnek jele a gyulladás, ami fájdalommal, duzzanattal, vörös színnel és akár lázzal jár. Ha úgy érzi, hogy a sebe egyre kevésbé fáj, egyre kevésbé duzzadt és nincs vele semmi probléma – akkor nincs vele semmi probléma J. Ha gond van, az a foghúzás után nagyon hamar jelentkezik, nem napokkal később.

A pozitív, önmagunkat gyógyítani kívánó hozzáállás rendkívül fontos, én is bízom ebben az erőben, de látatlanban senkinek nem mondható meg, hogy szedjen e antibiotikumot vagy sem, ez mindig a kezelőorvos felelőssége. Van amikor igenis kell, egy komoly fertőzés, gyulladás esetén fontos segítség, de van olyan mikor a szervezet ellenállóképessége és gyógyító ereje elegendő.

Gyors gyógyulást kívánok,


"Köszönöm kedvességét és válaszát, igen már konzultáltam az orvosommal!"

1 megjegyzés:

  1. Foggyökér kezelés után két nappal mérhetetlen fájdalom alakult ki a jobb lapockám körül. Kórházi ellátás után "kitalálták", hogy biztos epe gyulladás okozza a 120-a vérsüllyedést. 4 hét múlva, elvándorolt a fájdalom a bal csípő izületemhez, hogy csak mankóval tudtam menni. Esténként magas láz, hidegrázás. Több körös kórházi vizsgálat, után kiderült, hogy szívbelhártya gyulladásom lett, ami olyan mértékben tönkre tette a billentyűmet, hogy nyitott szívműtéttel műbillentyűt ültettek be. Százszor inkább bevettem volna az antibiotikumot, ha ajánlja az orvosom.

    VálaszTörlés