Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2009. szeptember 29., kedd

Fogszuvasodás és gócos fog...

"2 éve folyamatosan diffúzan hullik a hajam, ha beteg vagyok, sokkal nagyobb a "megszokott" kihullott mennyiség, és a hajam is gyakran "összeesik", puha, mint a babáknak. Ilyenkor is nagyon hullik.Különösebb összefüggést nem fedeztem fel semmilyen egyéb esemény között. A hajhullással együtt gyakori hidegrázás is jelentkezik, szintén 2 éve, olykor extrém módon, libabõrözve, akár 40 fokos melegben is. Egyik szememmel is homályosan látok 2 éve, de a szemészeti szûrés negatív lett. Idei újabb tünet 2 és fél hónapig tartó izületi és fájdalmas izomgörcsök, bélirritáció, hasmenés. (ételektõl teljesen függetlenül) Gócra gyanakodván felkerestem több orvost, vérképem jó, fogászati panoráma röntgenen nem látható gócra utaló jel, nõgyógyász, nyaki uh, gégészet, stb...szóval minden, ami szóba jöhet ilyenkor.
2 éve egy jobb felsõ fogam heves fájdalma után azt betömték, e további egy évig nem tudtam azon enni, mert annyira fájt, ha ráharaptam. A fogorvos többszöri röntgen után sem látott ott semmi, én mégis arra gyanakszom, h talán ott lehet valami, ami ezeket a tüneteket okozza. Pár hónapja heves fájdalmak közepette hirtelen érzéketlenné vált ez az ominózus rendesen betömött fog, gondolom elhalt, mert most már valamelyest tudok rajta enni. Csak sokasodnak a testi tünetek, de a hátterében nem találnak igazán semmit, pedig minden 2 éve kezdõdött, elõtte nem volt semmi gond. Kérem, ha góckutatásról bármi közelebbit tud, ossza meg velem."

Nagyon nehéz ilyen súlyos tünetek mellett látatlanban bármi biztosat mondani, gondolom nem is ezt várja tőlem. Én elsősorban a fogáról írt tényekre tudok koncentrálni.

Egy fogat akkor tekintünk gócos fognak, ha az elhalt, a gyökércsúcson túli területre gyulladás terjedt. A fogszuvasodás következtében, ha az nem kerül időben ellátásra, a baktériumok tovább jutnak, bekerülnek a gyökércsatornába, melynek következtében a fogbél elhal, majd ha a folyamat tovább haladhat átjutva a gyökércsúcson ott is gyulladás alakul ki. Itt jöhet létre egy úgynevezett letokolt szövetkárosító gyulladás, azaz góc.
Amíg egy fog hidegre érzékeny, nagyon hevesen, intenzíven fáj, addig még nem halt el. Amíg nem halt el, addig nincs gyulladás a gyökércsúcson túl, azaz góc sincs!

A leírtakból nem egyértelmű, hogy a foga mikor halt el, illetve, hogy elhalt e, hiszen ehhez szájvizsgálat és röntgenfelvétel szükséges, de ha hidegre érzékeny volt és erős, hirtelen fájdalmakat élt meg vele, pár hónappal ezelőttig, akkor valószínű, hogy ez a fog még nem volt gócos, inkább a fogbél gyulladásának tünetei lehetnek ezek. A gócosnak titulált fogak a legtöbb esetben inkább tünetszegénységet mutatnak, esetleg épp ráharapási érzékenység jelentkezhet a gyökércsúcson túl fennálló letokolt szövetkárosító gyulladás jelenléte miatt. A gócos fognak röntgenen pedig rendszerint jele van, hiszen mivel régebb óta letokolt idült elváltozásról van szó, a csontban röntgennel kimutatható elváltozás alakul ki.

Olvasmányaim szerint az összes gócok kb. 10 %-a fogászati eredetű. Tapasztalataim szerint én ennél kevesebb esetben találkoztam olyan esettel, amikor bizonyíthatóan a fog okozta a panaszokat és annak eltávolítása vagy korrekt gyökértömése után a gócos tünetek megszűntek (volt ilyen is). A legtöbbször inkább azt tapasztaljuk, hogy kiterjedt gyulladást látunk a csontban a páciensnek azonban nincs ehhez köthető általános tünete (most például vagy egy velem egykorú férfipáciensünk, aki egy fogkőeltávolításra érkezett a rendelőbe, más panasza az elszíneződésen kívül nincs, azonban a panoráma röntgenfelvételen 7 db fogánál találtunk nagyon komoly gyulladásos tüneteket a csontban, melyek közül van olyan is amit már gyökérkezeléssel sem lehet megmenteni, a legtöbbjét pedig gyökérkezelni kell).

Én tehát nem a fogára gyanakodnék elsősorban, bár ezt a fogat érdemes lenne megnyugtatóan tisztázni, de kevés információ alapján kizárni sem tudom.

Kívánom Önnek, hogy minél hamarabb találja meg betegsége forrását, érdemes lehet endokrinológus, belgyógyász szakember véleményét is kikérni.

3 megjegyzés:

  1. Szerintem egyértelműen gócos fog okozza a problémát,én sajnos pont így jártam,hasonló tünetekkel. A panoráma rtg. bocs de nem mutatott sz... sem,annyit csak, h meg van vastagodva az arcüreg hártya,de ezzel nem foglalkoztak. Amikor csak spec 1 fogat néztek rtg-nel, akkor láthatóvá vált a ciszta fölötte. 2 gyökérkezelt fogamat 1 harmadik elhalt fog tette gallyra,meg az arcüregemet,és az izületeket is,majdnem ráment a szívemre. Eltávolították és láss csodát kezdtem jobban lenni,de még nem tökéletes,ki tudja mióta mérgezte a szervezetem,az izületeim nehezebben regenerálódnak.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Doktornő
    Múlthét csütörtökön volt egy foghutásom. Alul baloldalon. Nagyon csúnya volt a fogam és a fogorvos azt mondta,hogy be van gyúlladva és ciszta is volt. Ennek most már ötnapja és még mindig fáj. kaptam Augmentint 2x1, és Flektor fájdalom csillapitott 3x1. Normális ez ,hogy még mindig fáj?

    Mimi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mimi, Öt nap után érdemes megnézetnie a sebet a foghúzást végző fogorvossal, így biztos megerősítést és ezzel nyugalmat kaphat, ha minden rendben van, vagy megfelelő kezelést, ha a sebgyógyulás nem a megfelelő irányban megy.
      Üdvözlettel, dr. Pattogató Rita

      Törlés