Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2010. január 20., szerda

Mozgatható fog és fogínysorvadás

"Azzal a kérdéssel fordulnák önhöz hogy az első két fogam elkezdett mozogni már egy jó ideje de van ugy hogy vissza áll és nem mozog.Ez miért van?
Azt hallottam hogy kálcium hiányom van azért ingadozik a mozgása."

Őszintén szólva ilyenről még nem hallottam. Mindenképp fogorvos felkeresését javaslom, hiszen egy röntgenfelvétel és a száj alapos vizsgálata alapján ő fogja tudni hogy mi a jelenség oka és milyen kezelést javasol.

Amit én hozzátehetek, az annyi, hogyha a fogat tartó csontos ágy sorvad, meglazulnak a fogak. A csont nem épül vissza és ez nem a kalciumhiánnyal van összefüggésben. Az íny azonban ami a csont felett van valamilyen mértékben szintén tartja a fogakat. Az íny állapota sokban befolyásolhatja annak az érzését, hogy a fogak mennyire mozognak. Ha az íny és az alatta levő rostos szövetek kevésbé gyulladtak, az íny szorosabban tapadhat a fogra, míg komolyabb gyulladás esetén lazábban. Én tehát így látatlanban az íny aktuális állapotával tudnám magyarázni a jelenséget és nem a csontéval. Természetesen röntgenvizsgálat és szájvizsgálat nélkül ez csak találgatás.

A csontban a fogakat finom kis rostok tartják felfüggesztve ezen rostok állapota szintén befolyásolja a fog stabilitását. Terhesség esetén a méh szalagjait meglazító hormon ezekre a finom rostokra is hat, így a fogak enyhe lazulása érzékelhető hormonális hatásra. Ez azonban egy speciális hormonális állapot, normál esetben ilyen nem jellemző.

A foglazulás elsősorban fogínysorvadást jelent (vagy baleset következtében, de gondolom, itt nem erről van szó). Először meg kell vizsgálni a fogínysorvadás okát. Ez lehet genetikai, vagy korral járó, okozhatja felrakódott fogkő, elálló korona vgy tömésszél. Az első lépés az alapos professzionális kezelés: ultrahangos fogkőeltávolítás, polírozás, zárt vagy nyitott kürettálás, lézeres ínykezelés. Ha szükséges, a koronákat, töméseket is cserélni kell. Bizonyos fogínysorvadás esetén szóba jön a fogak sínezése is. A szájhigiénés kezelést fenn kell tartani folyamatosan. Súlyos parodontopáthia – azza mozgó fogak eseteén, ez általában negyedéves kezelést jelent, de akár havi rendszerességig is vihető.

21 megjegyzés:

  1. Kedves Doktornő!
    Én 1 hónappal ezelött voltam fogorvosnál, mert hogy ugy éreztem mozog a fogam és megrángatta aztán mondta hogy olyan stabilan áll hogy az csak na. Meg is nyugodtam de most megint érzem, és nem tudom mit csináljak, nekem régen volt éjszakai fogszabályzom de már nem használom. Ki fog esni a fogam??
    Üdv:17 éves lány

    VálaszTörlés
  2. Kedves 17 éves lány,

    Nem tudom, ennyi információ alapján nem lehet megmondani, hogy mi lehet a fogával. Azt nem hiszem, hogy ki fog esni a foga, ehhez komoly fogínysorvadás kell és ennek nagyon egyértelmű jelei vannak.
    Fontos viszont, hogy ha bizonytalan, forduljon ismét fogorvosához, és mondja el neki részletesen panaszait észrevételeit. Lehet, hogy egy röntgenkép alapján pontosabb diagnózist tud majd a fogorvos felállítani és ezzel vagy megnyugtatni Önt, vagy megoldást javasolni a kialakult problémára. Régebben fogszabályozott fogazat esetén a fogak visszarendeződési tendenciája nagy, így ilyen esetben érdemes még fogszabályozó szakorvos felkeresése is.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Doktornő

    Azt vettem eszre ha a felső, első fogamat az alsó első fogam mogé teszem és elkezdem nyomkodni, feszíteni kifele az alsó fogam nagyon picit mozog.

    Ha kezzel mozgatom akkor nem.

    Azt szeretném kérdezni hogy ez normális, vagy kezdődő paradontózisom van?

    VálaszTörlés
  4. Kedves Doktornő! :)
    Már nagyon régóta fáj a fogam :\ , régebben gennyes is volt most meg elkezdett mozogni:|
    Ráadásul csontfog mit tegyek ,( mi lehet az oka)? :'(
    Üdv: Robi :)

    VálaszTörlés
  5. Dr. Pattogató Rita2011. augusztus 25. 17:17

    Kedves Robi, sok oka lehet, enenk megállapításához röntgen és szájvizsgálat kell. Mindenképp forduljon fogorvoshoz, aki meg fogja tudni mondani az okát és el is tudja végezni a szükséges kezelést.
    A gennyes fog a fájdalmon és a kellemetlen leheleten túl góc forrás is, belőle baktériumok és azok toxinjai folyamatosan bejutnak a véráramba, rontják az általános egészségi állapotot is, így ezt mihamarabb érdemes megszüntetni, nem csak fogai, hanem egészsége érdekében is. Mielőbbi gyógyulást kívánok, Dr. Pattogató Rita

    VálaszTörlés
  6. Kedves Doktornő!
    Tegnap beütöttem s fogam és elkezdett minimálisan mozogni és fájni.Megfog gyógyulni magától vagy menjek el orvoshoz?Üdv:Ricsi

    VálaszTörlés
  7. Kedves Ricsi,
    Kicsit le vagyok maradva a válasszal, remélem közben elment dokihoz. Mindenképp érdemes ilyenkor egy fogorvossal megnézetni, látatlanban képtelenség megmondani, van e teendő vagy sem.Röntgen is készül ilyenkor, és ennek alapján az orvos eldönti, szükség van e egy időre a fogak összesínezésére, vagy sem. Ha azóta nem ment el, és úgy érzi, még mindig mozgatható, esetleg érzékenyebb a beütött foga, akkor még most sem késő, keresse fel fogorvosát. Üdvözlettel,
    dr. Pattogató Rita

    VálaszTörlés
  8. Üdv. Nekem pár napja volt egy kissebb balesetem, ami során megütöttem az arcomat elég rendesen. Akkor még nem is vettem észre, hisz az arcom hihetetlenül fájt, de most már kezdem érezni, hogy fáj az egyik első fogam, és nem érzem úgy, mintha mozogna, de ha megpróbálom mozgatni, illetve harapni vele akkor iszonyatosan fáj. Lehet, hogy megsérült a gyökér? Lehet komoly probléma, vagy akár magától is elmúlhat? Üdv.

    VálaszTörlés
  9. Kedves Olvasó!

    Baleset esetén rutinszerűen érdemes fogorvoshoz fordulni, aki a szájvizsgálat és a röntgenfelvétel alapján megvizsgálhatja a mélyebb szöveteket és a csontot is. Sok esetben a fog finoman luxálódhat a baleset következtében, azaz lényegében kificamodik. Ilyen esetben a fogakat egy időre sínezni szükséges. Előfordulhat emellett a foggyökér vagy a csont törése is.
    Bizonyos esetekben az ideiglenes sínezés nem elég, gyökérkezelésre is szükség lehet a sérült fognál.
    Érdemes mihamarabb fogorvoshoz fordulni!

    Üdvözlettel,
    dr. Pattogató Rita

    VálaszTörlés
  10. Nekem egy picit mozog a fogam de nem tudom mit tegyek de nem mindíg mert van mikor beáll és nem érzem hogy mozog... Mit tegyek???
    Réka...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Réka, sajnos erre látatlanban lehetetlen válaszolni. Javaslom, mindenképp keresse fel fogorvosát, aki szájvizsgálattal és röntgenfelvétellel meg tudja majd állapítani, hogy van e szükség kezelésre vagy sem. Üdvözlettel, dr. Pattogató Rita

      Törlés
  11. Üdvözlöm.Nekem sajnos fogínysorvadásom van amióta az eszemet tudom vérzik ha alszom ha mosom...voltam vele régebben dokinál kaptam tőle egy gélt amit használok a mai napig...de semmi változás...aztán kb 3 napja vettem észre h alul az 1.és 2. fogam enyhén mozog...gondolom romlott az állapot...félek h elveszítem a fogam amit semmi képp sem szeretnék...mi a teendő ilyenkor?meg vagyok rémülve hisz még csak 22 éves vagyok...várom a tanácsát Üdv.:Evelin

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Evelin!

      Kérem, ebbe semmiképp ne törődjön bele! Egy gél, rendszeres professzionális szájhigiéniai kezelés nélkül semmit nem ér! A fogínyvérzés azt jelzi, gyulladás van. Ha gyulladás van, az azt jelzi, működik az immunrendszer! Ez viszont azt jelzi, hogy van egészséges védekező apparátus, csak segíteni kell neki.
      Ha valóban szeretne tenni a fogaiért, forduljon mihamarabb fogorvoshoz, vagy szájhigiénikushoz. Ha komolyabb fogínysorvadásban szenved, az első lépés akkor is a szájhigiénia, de ezt követően számos lehetőség van a fogíny gyógyítására, pl. az antimikrobiális terápia, vagy a lézeres kezelés, esetleg a Vektor terápia.

      Ne várja meg, míg a fogak körül a gyulladás miatt a fogágy valóban elpusztul. Bőven vannak lehetőségek.

      A mi rendelőnkben erről a témában itt tájékozódhat bővebben:
      http://www.budapestdental.hu/Foginygyulladas/Fogko_eltavolitas.html

      Mielőbbi gyógyulást kívánok!
      dr. Pattogató Rita

      Törlés
  12. Kedves doktornő! 38 éves nő vagyok,aki terhessége óta szenved fogínysorvadásban..valószínű nem a megfelelő fogorvoshoz kerültem a problémámmal évekkel ezelőtt,ő azt mondta hogy gyakorlatilag nincs csontállomány,és így nem tudott mit kezdeni velem..a mosolygás nálam sajna csak félmosoly azóta is,hisz az alsó fogsoromat folyamatosan takargatom..négy öt fogamat érint alul a sorvadás,és sajnos már szerintem a kritikus állapotban vannak,mozognak,és nagyon le is süllyedt az ínyem :( mindenképpen a pótláson gondolkodom,de nem tudom merre induljak el..mi lenne a megoldás,hogy újra bátran mosolyogni tudjak?! :( milyen szakorvost keressek?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Olvasó,

      El lehet kezdeni a kezeléseket a Semmelweis Egyetem Parodontológiai Klinikáján, ott kifejezetten fogínysorvadásra specializált doktorok vannak, így biztosan jó kezekbe kerül. Ez állami hely, így a várakozási időt, anyagiakat nem tudom.
      Tudom ajánlani a saját rendelőnket, ahol fogínykezelésben elég magas szintű tapasztalataink és eszközparkunk van, így sok esetben hatékonyan tudunk segíteni az ínykezelésben és a fogpótlásban is. Nem ígérhetem, hogy mindenben, mert vannak olyan genetikai hátterű fogínysorvadást okozó betegségek, ahol nem tudunk segíteni. Mindenesetre az első lépés mindig egy alapos szájvizsgálat, és egy fogszakorvosi konzultáció, ennek alapján el tudjuk mondani, hogy milyen lehetőségeket látunk mi a mosoly rendezésére. A rendelő honlapja: www.budapestdental.hu

      Minden jót kívánok,
      dr. Pattogató Rita

      Törlés
  13. meg szeretném menteni a mosolyomat.....

    VálaszTörlés
  14. Üdvözlöm!

    Mielőtt fogorvoshoz mennék, érdekelne a véleménye.
    23éves vagyok és 5hónapos terhes.Nyáron felhúzódott az inyem,de nem nagyon éreztem, hogy mozognak a fogaim igy hat orvoshoz fordultam.Rontgeneztek,megallapitottak hogy genetikailag egyik fogam sem nőtt bele a csontba ugyhogy fogszabalyzo kell.A foginysorvadasom azota megallt viszont fajni szokott a fogam, sot mostmar az allkapcsom is mindket oldalt.Kieshet terhesseg alatt igy a fogam? Szóval siettessem a fogszabalyzast?
    Válaszát előre is köszönöm!
    További szép napot: Barbara

    VálaszTörlés
  15. Kedves Barbara,

    Sajnos kevés ez az információ, ebben az esetben nem tudok érdemben hozzászólni. Ha javasolhatom, röntgenfelvételt ne készíttessen áldott állapotban. A fogszabályzót, ha ennyire sürgősnek tartják - fel lehet tenni, attól a babának baja nem lesz. Hogy valóban sürgős e vagy sem, ezt csak a személyes vizsgálatot végző fogorvos vagy fogszabályozó szakorvos tudja megmondani.
    Áldott, egészséges gyermekvárást kívánok Önnek, dr. Pattogató Rita

    VálaszTörlés
  16. Kedves Doktornő!
    13 éves vagyok és az első 4 fogam elkezdett mozogni. Hamarább is láttam már magamnak, de anya azt mondta hogy semmi baja nincs. Beigazolódott hogy igazam volt mert most már látni hogy mozognak. Nem tudom számít-e az, hogy az első 2 kicsit ferde és az egyik a másikra nőtt egy kicsit. Meg papámnak fogíny sorvadása van anya örökölte, és hogy én örökölhettem-e?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Fiatal Olvasóm!
      Én mindenképp azt javaslom, hogy keressetek fel édesanyáddal egy fogorvost. Ilyen fiatal korban nem jellemző a fogágybetegség. Talán fogínygyulladásod van, ez gyengíti a fogínyt, és lehet az az érzésed, mintha a fogak mozognának. Ha erről van szó, ez könnyen orvosolható.
      Nagyon ritka genetikai betegségként előfordulhat fiatalkori fogággyulladás. Ha erről van szó, azt mindenképp ki kell vizsgálni, ilyenkor az általános fogorvos tovább küld titeket szakrendelésre.
      Ha a fogorvos azt deríti ki, hogy nincs semmi baj, az anyukádnak van igaza, akkor is jó ötlet elmenni, hogy megnyugodjál, mert ha ezen aggódsz, az semmire nem jó, érdemes utána járni a dolognak!
      Minden jót kívánok, dr. Pattogató Rita

      Törlés