Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2009. október 15., csütörtök

Az amalgám tömés cseréje

"Én azt szeretném kérdezni, hogy ha 15 éve nem jártam fogorvosnál, érdemes elmennem? Semmi bja a fogaimnak, van két amalgán tömésem hátul. Sokat dohányzom, nem olyan fehérek a fogaim, de nem zavar. Most 34 éves vagyok. Ki kell cserélni ezeket a töméseket néha? Nem sok kedvem van elmenni..."

Általában mindenkinek azt javasoljuk, hogy félévenként legalább egyszer látogasson el a fogorvosi rendelőbe. Egy gyors felülvizsgálat során az orvos felfedezhet olyan apró, kezdődő kis dolgokat, melyeket a hozzá nem értő csak hónapokkal, akár évekkel később vesz észre - sajnos csak akkor amikor már nagy baj van, esetleg a fogát el is veszti.

A szuvasodások nagy része a fogak oldalsó felszínéről indul el, melyet a fogkefével nehezen tudunk megközelíteni, illetve a fürdőszobai tükörrel nem tudjuk ellenőrizni. Az nagyon jó hogy nem fáj semmi, akkor főleg semmi ok nincs arra, hogy féljünk elmenni a fogorvoshoz.

Sok embernek születetten erős fogazata van, a nyálban levő baktériumflóra kevés szuvasodást okozó bacit tartalmaz, esetleg kevés szénhidrátot, több rostot és keményebb ételt eszik - náluk sokkal ritkábban talál a fogorvos fogszuvasodást.

Az amalgám tömés kicseréléséről a legtöbb fogorvosnak eltérő véleménye van. Vannak olyan fogorvosok, akik az amalgámtömések cseréje mellett érvelnek, akkor is ha azok jól funkcionálnak, mások szerint ezeket nem kell feltétlenül cserélni, de ha új tömés készül az már lehetőleg ne ebből az anyagból legyen és vannak még olyan fogászatok, ahol az amalgám tömést még mindig alkalmazzák, hiszen jóval olcsóbb és sokszor egyszerűbben kivitelezhető, mint a fényre kötő tömés technológia. Én nagyjából a középső táborba tartozom, ha nem feltétlen muszáj nem szedném ki, de új tömést már nem készítek amalgámmal. Egy 10-15 éves tömést azonban érdemes alaposan megvizsgálni, ennyi idő után azért előfordulhat, hogy a tömés mellett másodlagos szuvasodás keletkezik, ekkor ki kell cserélni, hogy elkerüljük a későbbi fájdalmas következményeket (gyökérkezelés, fogeltávolítás).

Ha nincsen új szuvasodás és esetleg a régi tömések is jó állapotban vannak (egy kis polírozást esetleg akkor is megérdemelhetnek) még egy fontos dolog van - ez az íny állapota. A dohányzás még inkább fokozza a fogkőképződést, ezt mindenképp érdemes ellenőrizni, a fogakat, a fogínyt áttisztogatni, a fogkőlevétel után a fogközöket átpolírozni Air-brush sópolírozóval, mely az összes érdességet eltünteti, finommá varázsolva a fogfelszíneket.

Szerintem ahogy odafigyelünk a hajunk, bőrünk, testünk egyéb részeinek egészségére, a fogaink is megérdemelik a törődést, a félévenkénti, esetleg évenkénti felülvizsgálatot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése