Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2009. október 26., hétfő

Bölcsességfog mögötti gyulladt fogínytasak

"Egy fogászati problémával kapcsolatos kérdésem lenne: a bölcsességfogam alul be van tömve már több éve, nem fáj. 2 hónappal ezelőtt kezdődött, hogy úgy éreztem fáj a nyakam. Éjjel vettem észre hasonfekvésben ha oldalra fordultam. És elkezdődött a kálváriám: házi orvos, garattükrözés, nyelőcsőröntgen. Minden rendben. Előjegyzés ultrahangra, vérképre, movalis kúp felírva..stb Közben - ettől függetlenül - fogpótlást csinálatok egyik oldalon (koronát) és gondoltam egyúttal csináltatok panoráma röntgent is. Megmutatam szájsebésznek is aki azt mondta, feltehetőleg a bölcsességfogamban a tömés alatt szuvasodik a fogam. Aztán a fogorvos is megnézte,mondta, hogy a bölcsességfogam utáni rész is gyulladásban van, ezért csináltatott külön erről a fogról röntgenfelvételt, és ő azt mondta, hogy ki kell húzni mert tasak van a fogam mellett (ez már az íny alatti részen) ettől lehet begyulladva a nyakam is. Ezer százalékra mondta, hogy el kell távolítani, mert kérdeztem, hogy biztos nincs-e más megoldás.
Önhöz is ez lenne a kérdésem: tényleg szükséges-e ez esetben a foghúzás? nem lehet a tasakot eltávolítani vagy tisztítani?"


Ha a fogorvosa ennyire 100 %-ra a foghúzás mellett voksol, akkor erre valószínűleg jó oka van. Egy bölcsességfogat, főleg ha ennyire kiterjedt, komoly következményes panaszokat okoz nem szoktunk elkezdeni megmenteni, mivel ez általában nagyon kis sikeraránnyal járó művelet, viszont annál nagyobb esélye van még komolyabb szövődmények kialakulásának. A bölcsességfogak mögötti tasakok terápiája nagyban függ attól, hogy az illető fog mennyire emelkedett be a rágósíkba, azaz mennyi helye volt az előtörésre. Minél inkább „kint van” azaz a helyén van a bölcsességfog, annál kevésbé van mögötte tasak és ez annál könnyebben kezelhető. A bölcsességfogak nagy részének azonban nem marad már elegendő hely a teljes előtöréshez, így ezek hely hiányában hátsó felükkel részben vagy egészben az íny alatt maradnak, így alakul ki mögöttük a tasak – tehát a legnagyobb probléma a hely hiánya, a tasak csak ennek következménye. Ha a bölcsességfog mögötti tasak nem túl nagy kiterjedésű, eltüntetni ugyan nem lehet, azonban lehetőség van arra, hogy a szájhigiénikus, vagy a fogorvos rendszeresen kitisztítsa a tasakot, a félévenkénti hagyományos fogtisztítás alkalmával, ilyenkor, ha szükséges lézeres kezelést is alkalmazhat a fogínytasakban fellelhető kötőszövetes, baktériumokkal átitatott szövetrészek eltávolítására. Ha azonban a tasak mélyre terjed, és a bölcsességfog komoly panaszokat okoz, valóban gyakori megoldás a fogeltávolítás.
Természetesen a legjobb az lenne, hogy még egyszer megkérdezi a fogorvost a lehetőségekről és megkérdezi a részletekről, hogy végül biztonsággal tudjon dönteni a következő lépésről.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése