Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2009. október 14., szerda

Fogínysorvadás már fiatal korban

"Nekem hatalmas problémám van. 4 éve tanulok trombitálni. Az első egy évben nem volt semmi problémám,, de azóta lassan már 2 éven keresztül folyamatosan fáj a fogam, szünet nélkül mindennap. Észrevettem, hogy az ínyem elkezdett sorvadni és gyulladni (egyébként 21 éves lány vagyok). Senki nem segít rajta, pedig járom sorra a fogorvosokat. E miatt olyan depressziós voltam, hogy kihagytam egy évet a gimnáziumból. Nem bírom elviselni ha abba kellene hagynom a trombotálást."

Ezt a levelet szomorúan olvasom, mert hogy valóban nem sokat tud tenni egy fogorvos ebben az esetben, már találkoztam ilyennel korábban is. Akiről én tudok, ő egy középkorú férfipáciens volt, aki hasonlóan fúvós hangszeren játszott sokáig (több évig) és hasonló tünetekkel jött a rendelőbe. Végül fogszabályozó segítségét vette igénybe, ezzel lehetett úgy ahogy ellensúlyozni a fúvós hangszer által a fogakra kifejtett nyomás hatását - ez segített valamelyest helybentartani a fogait, hiszen a zenélésről ő sem akart lemondani, így egy köztes megoldást választott.

Érdemes tudni, hogy a fogak nem szilárdan rögzülnek a csontban (nincsenek belenőve) hanem minden egyes fogunkat sok-sok apró finom rost függeszti fel a csontos fogágyban. Ezek a finom rostok, illetve a fogat körülölelő csontos fogágy nagyon nagyon érzékeny a nyomásra, húzásra - nyomásra leépüléssel, húzásra a csont felépüléssel reagál. Ha valami - legyen akár ez egy hangszer - folyamatosan egy kényszeres nyomás vagy szokatlan erőhatás alatt tartja a fogakat - ezek sajnos meglazulhatnak. Ha a háttérben esetleg genetikailag sem annyira erős a fogágyszerkezet, esetleg még valami harapási rendellenesség is fennáll - ez a folyamat akár elég hamar látványos "eredményt" produkál. Az orvosi egyetemen az egyik előadó ezt azzal a történettel szemléltette, hogy volt egyszer egy fiatal páciense, akinek nem tetszettek a saját fogai, túl sárgának tartotta őket, de senki nem volt hajlandó kihúzni ezeket, hiszen egészséges fogak voltak (akkor még nem volt fogfehérítés...) ezért egyenként addig-addig mozgatta őket, míg végül mindegyiket el nem távolította, így kaphatott egy fogsort...

Vannak akiknek genetikailag gyengébb és vannak akiknek erősebb fogaik, fogágyuk, csontszerkezetük van. Mindannyian mást örököltünk szüleinktől, mindannyiunknak vannak erősségeink és sajnos gyengéink is.

Amit szerintem ilyen esetben érdemes megtenni: először is valóban nagyon alaposan végiggondolni, hogy a trombitálás helyett nincsen e más olyan zenei eszköz, amely nem okozza ezeket a mellékhatásokat. Ha gyenge a térdem nem megyek síelni, bármennyire rajongok is érte, választhatok egy másik sportot is, akár a hegyek között. Sokszor valóban nagyon nehéz lemondani bizonyos dolgokról, érdemes esetleg más véleményét is megkérdezni erről, hátha valakinek egy mondata vagy egy megfelelő szava segítő lehet egy ilyen szituációban.

Ha mégsem sikerül lemondani a kedvenc hangszerről, akkor talán meg lehet próbálni, hogy a fogszabályozó szakorvosnak mi a véleménye. Én sajnos nem vagyok fogszabályozó szakember, csak láttam a praxisukban hasonló esetet - ez inkább tüneti kezelés volt mint oki, de időt nyert vele a páciens és megtarthatta a fúvós hangszert.

Ami még ezek mellett nagyon fontos, hogy rendkívül alaposnak kell lenni a fogmosás területén és odafigyelni a szájhigiénére. A fogkő, ínygyulladás tovább rontják a fogágy állapotát, így ezt a lehetőséget mindenképp érdemes megelőzni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése