Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2010. március 31., szerda

Kieshet e a gyökértömés?

"Én azzal a problémával fordulnék önhöz, hogy a jobb 4-es fogamon még 2008 szeptemberében felfedeztem egy pici lyukat, egyből fogorvoshoz fordultam vele, ahol kiderült, hogy a lyukhoz képest elég mélyre terjedt a szuvasodás. A fogorvos ellátta, szépen betömte. Igaz, kicsit érzékeny lett a hidegre, és fél évig nem is volt semmi bajom vele. Fél év után hirtelen két napig folyamatosan fájt. A két nap után a fájdalom megszűnt, de ekkor észrevettem, hogy a fogam felett az arcom nyomásra érzékeny lett, persze azonnal fogorvos, és gyökérkezelés. Na és még ötször voltam ilyen ,,tisztogató" kezelésen, mert folyamatosan be volt gyulladva és gennyes váladék távozott a fogon keresztül. Ezután gyökércsúcs rezekciót végeztek a fogon, majd a sebgyógyulást követően véglegesen betömték a fogat. Gyógyszeres kezelést nem kaptam. Ezzel a nem épp kellemes procedúrával tavaly októberben végeztem. Három nappal ezelőtt ez a fogam belső fele letört és sajnos egyből ugyanazt a gennyes ízt éreztem, mint amikor a kezelésekre jártam, de semmi egyéb tünet (fájdalom stb.). Sajnos csak három hét múlva kaptam időpontot a fogorvostól, és az lenne a kérdésem, hogy milyen lehetőségeim vannak? Fogtechnikus ismerősöm beszélt a letört fog csap-korona megoldásról, az rendben is van, csak a gyulladás miatt aggódom. Ez a gyulladás folyamatosan megvolt? Illetve, érdemesebb lenne-e hamarabb megnézetni a fertőzések miatt, mert ezek szerint a gyökértömés is kiesett?"

Sajnos látatlanban nem tudom megmondani, hogy miért érezheti a gennyes ízt. Az állapotfelmérés és a röntgenfelvétel után ez egészen biztosan kiderül.

A gyökértömés nem tud kiesni, ez képtelenség. A gyökércsatorna átmérője nagyjából 0,5 – 2 mm széles és kb. 15 – 20 mm hosszú vékony járat. Ebbe kerül bele egy ragacsos tömítő anyag, mely ráadásul beleköt. Ez nem tud kiesni.

Átfertőződni azonban sajnos tud. Írta, hogy rendkívül hosszasan zajlott a gyökérkezelés, gennyes volt sokáig sőt végül rezekálni is kellett. A gyökércsatorna járatrendszere sajnos nem mindig tárható fel tökéletesen. Van tűs kontroll felvétel röntgennel, elektromos gyökércsatorna bemérés – mégis, a legalaposabb próbálkozások ellenére sem sikerül mindig. Ha egy gyökércsatorna magasan a gyökércsúcs irányában ketté vagy több felé oszlik – lehetetlen a csúcsi részt tökéletesen fertőtleníteni. A rezekció az utolsó próbálkozás a fog megmentésére. Ilyenkor e gyökércsúcsi részt próbáljuk meg eltávolítani, bízva abban, hogy a visszamaradó területen a gyökértömés tökéletes, csak a csúcsi, elérhetetlen részt vágjuk le. Ez nagyon sok esetben sikeres is, sajnos vannak olyan esetek, amikor azonban ez sem elegendő a fertőzés tökéletes megszüntetéséhez. Még ilyen esetben is meg lehet próbálni újra gyökértömni, esetleg újra rezekálni, ez a megmaradt gyökér hosszától is függ.

Amennyiben nincs ilyen jellegű gond és a gyökér felhasználható, a fogba – a gyökértömés felső részének eltávolításával és a gyökér felső kétharmadának felhasználásával csapos műcsonk készíthető. Ha a törésvonal nem terjed nagyon mélyre, az íny felett van vagy annak vonalában, akkor a csapot a fogorvos a rendelőben is el tudja készíteni, úgynevezett gyári csapok alkalmazásával. Ebből van fémet tartalmazó csap és a fémmentes üvegszálas vagy szénszálas csapok. Ha mélyen tört, akkor a fog előkészítése után az orvos lenyomatot vesz és a fogtechnikus készíti el a csapot, melyet az orvos legközelebb beragaszt. A csapra – bárhogy készül is – korona kerül. Amennyiben fém csap volt, általában fémet tartalmazó kerámia korona kerül, fémmentes csap vagy cirkon csap esetén fémmentes korona pl. cirkon porcelán korona tehető fel. Ennek esztétikája a természetes foghoz közelebb áll mint a fémkerámia koronáké, így az eredeti állapot könnyebben visszaállítható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése